Frøydis Strømme Jørve (46)

1. kandidat, Prosjektleder hos UngDyrk

Frøydis er trebarnsmor og jobber med ungdom i bydelen, blant annet gjennom prosjektet UngDyrk. Hun har også et sterkt frivillig engasjement i Skolehageforeningen. Tidligere har Frøydis jobbet i forlagsbransjen og som litterær agent. Hun har en master i sosialdemografi og har dessuten studert språk og journalistikk.

Hun var med på å stifte Grorud MDG i 2014. Som lokalpolitiker for innbyggerne i bydelen vil Frøydis blant annet jobbe videre for at barn og unge i bydelen skal få et godt barnehagetilbud, en variert og mer praktisk skolehverdag der skjermene får mindre plass, gode ungdoms- og aktivitetstilbud som forebygger utenforskap og frafall, blant annet gjennom jobbmuligheter for ungdom.

Forebyggende tjenester som Helsestasjon og Skolehelsetjeneste er viktig for å fange opp alle som trenger hjelp i bydelen, og svært viktig i arbeidet med psykisk helsevern. Psykisk helse for alle aldersgrupper, ikke minst de eldre, forebygger vi aller best ved å lage gode møteplasser, forhindre utenforskap og ensomhet fra vugge til grav.

Trygge skoleveier, et godt kollektivtilbud, smart regulering av tomteutvikling i bydelen og vern av Huken som en grønn inngangsport til marka er også viktig for Frøydis.