Fotocredit: Caroline Bremer, Akers Avis Groruddalen

Bildeling må bli et tilbud i Grorud bydel også

Grorud MDG jobber for at bildeling skal bli et praktisk og enkelt alternativ for beboere i bydel Grorud. I dag finns det kun bildelingsbil ved Grorud sentrum.

5. juli 2017

Sammen med direktøren for Bilkollektivet, gikk Grorud MDG ut med en oppfordring til byrådet om å sette av en fast parkeringsplass til bildelingsbil på Rødtvet.

Det er dyrt å eie bil – avgifter, forsikring, vedlikehold, og ikke minst verdifallet. Ved å være medlem av en bilpool slipper du unna med å betale for medlemskap og bruk av bilen. I tillegg står bilkollektivet for alt det praktiske som service og dekkskift. Det er jo også mer miljøvennlig at en bil brukes av flere framfor at alle som har råd til bil må ha sin egen.

Ser man på kartet over hvor Bilkollektivet har biler tilgjengelig, står prikkene tett i tett innenfor Ring 2. I hele Grorud bydel finns kun èn. Dette er bakgrunnen for at Grorud MDG tar til ordet for å få bildelingsbil til Rødtvet og gjerne også Nordtvet, Romsås og Kaldbakken. Vi mener at også folk her fortjener å ha bildeling som et praktisk, billig og miljøvennlig alternativ til egen bil. Og jeg kan forsikre Hammervold om at dette forslaget verken innebærer noen form for tvang eller forbud. Som alle andre alternativer er det helt opp til deg selv om du vil benytte deg av det eller ikke. Her har vi heller snakk om en mulig vinn-vinn-situasjon. Jo flere som dropper egen bil fordi de nå får muligheten til å nyte fordelene med bildeling, desto flere parkeringsplasser blir tilgjengelige for de som av ulike grunner ønsker eller må ha egen bil.

En bil som skal brukes av forskjellige sjåfører må selvsagt stå parkert på et fast sted. Neste bruker må ikke være i tvil om hvor bilen står. Og det er nettopp parkeringsplass som er en trang flaskehals for økt utbredelse av bildelingsbiler. I oppslaget om bildeling i Akers Avis Groruddalen 26. mai forteller direktøren av Bilkollektivet om konkrete erfaringer med kjøpesentre og borettslag der de ikke har lykkes med å etablere bildeling. På Rødtvet er det gratis gateparkering på kommunal vei. Derfor har Grorud MDG og Bilkollektivet en felles utfordring til byrådet om å avsette parkeringsplass til én bil på Rødtvet. Nøyaktig hvor en mulig parkeringsplass skal være må også ta hensyn til hvor det vil være enklest for flest mulig å benytte seg av bildelingsbilen.